Bruxelles, model de Smart City (I)

În 2017, Regiunea Bruxelles va continua proiecte deja începute și va lansa unele noi. În același timp, Smart City Program Office va avea avea rolul de a supraveghea inițiativele smart city din întreaga regiune.

0
229

AGENDA BRUXELLES SMART CITY ÎN 2017

Proiectele smart city în Regiunea Bruxelles vor acoperi următoarele 9 teme principale: Conectivitate – Sectorul public, în înțeles general, este o sursă imensă de date create sau colectate de acesta, ca parte a activității sale de bază. Printre acestea, se află programul mijloacelor de transport în comun, cataloage ale librăriilor și muzeelor, hărțile, orice tip de statistici guvernametale, informații despre veniturile și cheltuielile bugetare, informații despre licitații publice și altele.

În 2017 prioritatea este dezvoltarea proiectului pilot ce implică folosirea senzorilor în infrastructura existentă și publicarea datelor în portalul opendatastore. brussels, precum și dezvoltarea website-ului dedicat rețelei gratuite wifi regionale, wifi.brussels în forma unui portal cu un homepage ce oferă informații folosind geolocalizarea;

Capital uman: 2017 înseamnă pentru Bruxelles un apel pentru proiecte pentru ca acesta să devină un Living Lab, în special în ceea ce privește creșterea gradului de conștientizare și de alfabetizare digitală în rândul copiilor;

Folosirea internetului vizează lansarea unei serii de acțiuni menite să crească gradul de conștientizare privind hărțuirea online, să genereze investiții menite să sprijine profesorii, precum și colectarea de propuneri pentru spațiile publice digitale pentru locuitorii din Bruxelles; Integrarea tehnologiilor digitale presupune fluidizarea managementului datelor prin identificarea surselor autentice, strategia regională open data și stabilirea bazelor pentru viitoarea Platformă Urbană;

Administrația digitală este dezvoltată printrun proiect pilot și reprezintă o compenentă esențială a strategiei de dezvoltare, iar Transversalitatea înseamnă implementarea unui model de consultare privind implementarea strategiei digitale; Incluziunea digitală va oferi sprijin și dezvoltare privind Spațiile Publice Digitale spre versiunea 2.0, Dimensiunea Europeană este cea de a noua temă pe care Bruxelles se va axa în 2017.

Prin aceasta se înțelege monitorizarea și participarea sa la cât mai multe proiecte de tipul bIoTope (Horizon 2020 – proiect despre Internetul Lucrurilor) și participarea în rețele europene precum Open and Agile Smart Cities (OASC) și European Innovation Partnership group on Smart Cities (EIP). Pe de altă parte Smart City Program Office va asigura coeziunea necesară și coordonarea diferitelor inițiative ale orașului inteligente din regiunea Bruxelles.

Centrul de Informare pentru regiunea Bruxelles (CIRB) va asigura punerea în aplicare a acestuia, cu secretarul de stat pentru Tranziția Digitală. Bruxelles, (Regiunea Bruxelles sau Regiunea Capitalei Bruxelles) este capitala Belgiei, dar și una dintre cele 3 capitale ale Uniunii Europene (UE), și este deasemenea, cea mai mare zonă urbană din Belgia cuprinzând 19 municipalități, inclusiv municipalitatea orașului Bruxelles, unde se află și sediul NATO. Bruxelles-ul a crescut de la un oraș fortăreață într-o metropolă cu peste un milion de locuitori.

Zona metropolitană are o populație de peste 1,8 milioane, cea mai mare din Belgia. Orașul se confruntă cu provocări majore: urbanizarea și îmbătrânirea populației este în creștere, blocajele traficului influențează calitatea vieții și produc probleme de sănătate, clădirile devin produse energetice, iar fluxul de informații digitale crește exponențial. Soluțiile tehnologice pot sprijini orașele ajutândule să anticipeze provocările, în timp ce tehnologia poate îmbunătăți calitatea vieții și a durabilității orașelor prin implicarea factorilor de decizie și a cetățenilor.

În Belgia, 98% din populație trăiește în orașe, iar numărul este în creștere. Acest lucru aduce o serie de oportunități fără precedent, dar înseamnă, de asemenea, provocări majore. Cu toate acestea, administrațiile locale belgiene sunt în măsură să realizeze proiecte urbane inteligente. Investițiile în Smart City au ca efect crearea mai multor locuri de muncă, prosperitate economică în Belgia și automat în Bruxelles.

Mobil2040-Schimbarea regiunii prin transport Comandat de Bruxelles Mobility, studiul Mobil2040 fost realizat de firmele de inginerie Technum (Tractebel Engineering) și Espaces-Mobilités. Studiul vede transportul ca motor al schimbării pentru Regiunea Capitalei Bruxelles.

Departe de orice abordare tehnică, segmentată, această viziune pentru următorii 30 de ani, plasează transportul în centrul dezvoltării unui ecosistem complex și cu dezvoltare rapidă. Studiul Mobil2040 realizat în contextul boomului demografic Bruxelles, cu o creștere probabilă de 25% a populației până în 2040, a luat în calcul problemele economice, de mediu și sociologice pe care această creștere le poate ridica.

Mobil2040 este conectat cu conceptul de oraș inteligent în mai multe moduri. Studiul abordează diferite moduri de transport, precum și toate temele de mobilitate: nevoia de a călători, sistemele de transport, infrastructura, informațiile, guvernarea, tehnologia. Studiul tratează mobilitatea nu ca pe o problemă, ci ca pe un instrument puternic pentru a construi metropola Bruxelles a viitorului și abordează numeroasele provocări care pot apărea. Atunci când Internetul cucerește orașul inteligent Internetul presupune faptul că toate obiectele ce ne înconjoară sunt interconectate, de zi cu zi, un exemplu fiind semafoarele sau coșurile de gunoi pe stradă.

Acestea sunt dotate cu senzori și conectate la internet cu scopul de a colecta, stoca și transmite în timp real informații despre mediul înconjurător și diversele interacțiuni pe care le generează. Aceas
tă rețea uriașă de obiecte interconectate denumită „internetul lucrurilor” deschide o arie infinită de noi posibilități și servicii.

De exemplu, orașul Nisa a echipat străzile și semafoarele cu aproximativ 200 de senzori care colectează informații cu privire la situația traficului, curățenia drumurilor, dar și date legate de nivelul poluării, aceste informații fiind mai apoi analizate și folosite pentru gestionarea mai eficientă a orașului. În prezent, există deja mai mult de 15 miliarde de dispozitive interconectate la nivel mondial, preconizându-se o să depășire de 80 de miliarde până în 2020.

Cu alte cuvinte, într-un oraș inteligent, acestea vor fi omniprezente, mai eficiente și mai rezistente. De la sfârșitul lunii noiembrie 2015, 18 coșuri inteligente au fost instalate în zona pietonală din centrul orașului Bruxelles.

Echipate cu un panou fotovoltaic, ele comprimă deșeurile pentru a mări capacitatea de stocare și de alertare a serviciului de salubrizare atunci când acestea sunt pline. Instalația electrică funcționează ca un compresor de deșeuri care acționează după fiecare închidere. Capacitatea de 125 de litri, fără compresia deșeurilor crește la 600 de litri, după comprimare.

Acest sistem permite, de asemenea, să listeze toate pubelele pe o hartă interactivă, cu informații despre starea de umplere a pubelei și istoricul acesteia și face posibil controlul de deschidere sau de închidere de la distanță (din motive de siguranță publică).

Pentru că pubelele pot conține o capacitate mare de deșeuri, coșurile nu trebuie să fie golite atât de des. Acestea transmit un mesaj atunci când sunt aproape pline și astfel se evită drumurile inutile de către echipa de colectare. Primăria din Bruxelles susține că acest lucru a permis colectorilor de deșeuri să se concentreze asupra altor sarcini, cum ar fi curățarea și măturarea stradală.

Smart Parking

Căutarea unui loc de parcare este o rutină pentru conducătorii auto din marile metropole urbane, soluțiile inteligente de parcare fiind gândite cu scopul de a le oferi acestora varianta optimă. Acest avantaj este posibil prin efectuarea unei plăți către furnizorii de servicii de parcare inteligentă. Așadar, sistemul de parcare inteligentă este alcătuit din senzorii instalaţi în asfalt pentru detecția autoturismelor. Aceștia comunică wireless cu concetratoarele aflate pe stâlp și alimentate cu energie solară.

Concentratoarele comunică la rândul lor wireless cu serverul care ne informează prin intermediul aplicației despre disponibilitatea locurilor și ruta cea mai scurtă către un loc liber. În ceea ce privește parcarea în Bruxelles, aceasta este destul de dificilă atât pentru turiști, cât și pentru localnici. În vederea rezolvării acestui deficit, șoferii au la îndemână două soluții și anume, de trimitere a unui mesaj tip text în care este menționată destinația, iar cea de-a doua soluție presupune facilitarea parcării prin intermediul unei voci interactive.

Pe lângă această funcție, sistemul are rolul de a avertiza șoferii dacă staționarea a fost depășită cu mai mult de 10 minute. Pentru parcarea off-road, șoferii pot utiliza aplicația prin intermediul unei platforme denumite Automatic Licence Plate Recognition System. Aceasta activează plata automată cu ajutorul unui smartphone, fără ca șoferii să mai caute un aparat de taxare, iar în momentul în care vehiculul părășește parcarea, plata se face în mod automat. Pentru o gestionare mai eficientă a transportului, a fost implementat Planul Iris 2, un plan strategic ce stabilește principalele orientări pentru mobilitatea în Regiunea Capitalei Bruxelles, până în anul 2020, obiectivul său general fiind cel de reducere a traficului auto cu 20% până în 2018.

– va urma –