Chicago isi elaboreaza hartile subterane

0
219

De feicare data cand o echipa de constructii incepe sa sape in Chicago, exista o sansa sa loveasca ceva neasteptat. Poate fi o conducta de apa veche, abandonata acum mult timp si uitata. Sau poate fi o conducta de gaz, inca in uz dar slab documentata.

Desigur, firma de constructii si mentenanta, HBK Engineering, vorbeste mereu despre oras, aduna planuri si colecteaza harti ale conductelor subterane ori de cate ori sunt pe cale de a incepe lucrarile. Insa echipele nu pot fi niciodata sigure.

Infiintata in 1837, reteaua subterana de tevi este atat de complexa, iar inregistrarile sunt atat de depasite si incomplete incat orasul a creat un Birou de Coordonare Subterana. Sarcina acestora este de a identifica in zecile de harti invechite ceea ce se afla sub santierul de constructii inainte ca un echipaj sa inceapa sapaturile.

Cand echipele fac ceva neasteptat, trebuie sa se opreasca si sa sune autoritatile ce aduc specialisti pentru a vedea daca tevile sunt sau nu folosite. Echipa mai trebuie sa primeasca aprobarea de a o ridica pentru a incepe lucrarile.

“Asta nu face decat sa intarzie termenul”, spune Jackson, un vicepresedinte al HBK.

Acum solutia se afla in telefoanele din buzunar si in programele de calculator pe care orasul a ajutat sa-l dezvolte. Acesta creeaza un plan digital al retelei subterane de conducte de canalizare, apa, electricitate, gaz si alte servicii din aproximativ 30 de companii si utilitati.
Proiectul de cartografiere este doar unul din zecile initiative inteligente ale oraselor care se din intreaga lume. Locuri precum Barcelona, Singapore, San Diego si Sicilia discuta proiecte si isi concentreaza eforturile pentru a permite locuitorilor sa raporteze automat gropile, sa gaseasca locuri de parcare sau sa monitorizeze calitatea aerului.

Echipajele de constructii din Chicago nu stiu niciodata cu adevarat ce vor gasi cand vor sapa in centrul orasului. Ar putea fi o teava abandonata sau o conducta de putere importanta, dar slab documentata.

In Chicago, multe dintre aceste eforturi sunt create prin intermediul parteneriatul public-privat de 320 milioane de dolari, numit UI Labs. Situat pe Insula Groose din capatul de nord al Raului Chicago, UI Labs isi propune sa “abordeze problemele prea mari pentru a fi rezolvate de o singura organizatie”, potrivit site-ului lor web. Asta include harti 3D ale infrastructurii subterane din Chicago, lansata anul trecut in octombrie.

Orasul are un site web unde oamenii pot vedea in timp real locatia plugurilor de zapada dupa viscol (straturile de zapada in Chicago ating in medie 95,5cm). Si incepand cu luna viitoare, Chicago va incepe inlocuirea a 270.000 de lampi cu LED-uri, economisind costurile cu energia electrica si, in cele din urma, concentrandu-se pe un sistem care va diminua puterea becurile la rasaritul soarelui.

Desi proiectele nu au o mare legatura itnre ele, ambele au rolul de a face Chicago un oras mult mai inteligent.

“Scopul meu este sa putem, nu doar sa folosim date pentru a fi mai buni la ceea ce facem, desi asa este, ci de a continua sa dam oamenilor sansa de a interactiona si de a se interconecta cu guvernul lor.” spune Primarul orasului Chicago, Rahm Emanuel.

Hartile subterane
Procesul de cartografiere incepe dupa ce un echipaj de constructie sapa in pamant si inlocuieste o teava noua sau repara una veche. Atunci cand un membru al echipei foloseste telefonul si analizeaza perimetrul, mai intai intr-o directie apoi in cealalta, face o inregistrare video a tevilor vizibile. Inregistrarea este facuta la nivelul strazii deoarece exista mereu pericolul ca sapaturile sa se prabuseasca.

Echipa foloseste un videoclip in loc de fotografii, deoarece ofera suficiente cadre pentru urmatoarea etapa a procesului gestionat de Reconstruct, infiintat de un profesor la Universitatea din Illinois in urma cu un an. Acolo computerele folosesc o tehnica numita “point clouds” pentru a analiza fiecare cadru. Ganditi-va ca utilizeaza computerul pentru a scana fiecare conducta din fiecare unghi pe care il vede, apoi transforma informatiile intr-un desen digital.

Pana in prezent, este nevoie de aproximativ doua saptamani pentru a produce un model 3D al santierului, ale carui fisiere pot fi citite de o varietate de programe folosite de ingineri si arhitecti. Acesta include un proiect testat de UI Labs, numit 5D Smart World, de la Cityzenith, care a creat un model asemanator cu Google Maps al infrastructurii subterane a orasului.
Programul pilot al celor de la Cityzenith a fost folosit de asemenea in Amsterdam, Barcelona, Dubai si San Francisco. UI Labs se asteapta sa aiba in urmatorii cinci ani o harta subterana a orasului Chicago completa.

UI Labs crede ca aceste noi harti digitale vor ajuta la reducerea duratei unui proiect de constructie la nivel global cu 4 pana la 14 luni. Asta include si reducerea termenului mediu de 30 zile pentru autorizatiile de constructie din Chicago, spune Katie Olson, director al proiectului.