Primul funcţionar public virtual din România, care va fi pus în funcţiune de la jumătatea lunii viitoare la Primăria Cluj-Napoca, se va numi Antonia şi va avea ca sarcină, pentru moment, să dirijeze cererile online ale cetăţenilor, a anunţat vineri primarul Emil Boc.

„Am participat cu plăcere săptămâna aceasta la evenimentul dedicat tehnologiilor avansate, ‘Trends and Trendsetters in Deep Tech, Entrepreneurship and Policies’, parte a Startup Europe Week. Alături de temele abordate cu privire la inovaţie, progresul tehnologiei şi al societăţii în noua eră digitală, am anunţat proiectul de dezvoltare al primului ‘funcţionar public’ virtual din România. Proiectul Primăriei Cluj-Napoca a căpătat un nume, ‘Antonia’, după modelul deja foarte cunoscut la nivel mondial al Sofiei – primul robot ‘cetăţean’ din lume. Echipa de proiect este coordonată de Serviciul Strategii de informatizare alături de Centrul de Informare pentru Cetăţeni”, a postat primarul Clujului pe pagina sa de Facebook. Potrivit acestuia, Primăria Cluj-Napoca a implementat până acum 47 de proceduri şi aplicaţii care pot fi încadrate în ceea ce înseamnă Cluj-Napoca Smart City.

 

Funcţionarul virtual Antonia va avea pentru început două roluri principale – acela de a dirija cererile online ale cetăţenilor, în primă fază conform tipului de cerere bifat şi învăţând în timp parcursul optim pentru fiecare cetăţean care interacţionează cu primăria şi acordarea de sprijin cetăţenilor, 24 de ore din 24, în interacţiunea lor cu primăria, a menţionat Boc.

„Astfel, se reduce din munca celorlalţi funcţionari publici prin redistribuirea instantă către serviciul corespunzător a cererii completate de către cetăţean, simplificând din ce în ce mai multe procese şi interacţiunea clujenilor şi vizitatorilor cu primării”, potrivit postării primarului.

Pentru prima componentă, funcţionarul virtual se află în teste şi va fi disponibil şi operaţional începând cu 15 aprilie. A doua componentă implică instalarea unui robot într-un spaţiu al primăriei. Acesta ar urma să funcţioneze fără întrerupere şi să poată oferi acces la serviciile publice ale primăriei, pe care în mod obişnuit clujenii le pot rezolva la Centrul de informare pentru cetăţeni al municipalităţii clujene sau la primăriile de cartier.

„Nu în ultimul rând, componenta cheie este ceea ce specialiştii numesc ‘machine learning’ şi mai departe, inteligenţă artificială. Sunt concepte pe care trebuie să le analizăm serios alături de comunitatea de IT a Clujului şi să vedem împreună cele mai bune soluţii pentru creşterea calităţii vieţii prin tehnologie”.

Primăria Cluj-Napoca va lansa în curând un nou portal digital al oraşului, prin care se doreşte îmbunătăţirea comunicării între cetăţean şi instituţia publică, dar şi eliminarea birocraţiei.

„În ceea ce priveşte viitorul şi progresul tehnologic, eu sunt optimist. Roboţii nu vor putea înlocui slujbe care nu există. Tehnologia nu va putea să înlocuiască toate locurile muncă, dar va crea job-uri care nu există în acest moment, astfel oamenii ar putea avea mai mult timp să se relaxeze, să petreacă timp cu familia. De aceea, sunt încrezător că prin intermediul tehnologiei vom avea mai mult timp liber şi pentru cei dragi”, a mai spus primarul municipiului Cluj-Napoca.