Strazile au devenit uriase locuri de parcare in perioadele de varf ale zilelor, si acest lucru nu este valabil doar in Bucuresti sau in anumite zone ale Romaniei. In California, de exemplu, statul cu cel mai aglomerat trafic din SUA, aglomeratia stradala a crescut cu 80% din 2010 pana in 2017. Dar California si Bucurestiul (pastrand proportiile) sunt doar doua exemple.

Desi pare greu de crezut, tehnologia poate ajuta. Vorbim despre IoT, retelistica si sisteme inteligente de monitorizare a traficului auto si a pietonilor, sisteme care descriu un Smart City. De exemplu, unele orase din lume (in Japonia, de exemplu, sau in unele tari nordice din Europa), orasele folosesc date transmise chiar de masini pentru a depista probleme in trafic care ulterior sunt transmise automat catre institutii guvernamentale pentru a le rezolva si a gasi solutii.

Orasele se folosesc de Internet of Things pentru a rezolva cateva dintre problemele stringente. Astfel, unele metropole au raportat ca sunt gata sa investeasca milioane de euro, pana in 2020, pentru a rezolva problema traficului. Per total, un raport recent arata ca orasele din lume vor investi pana la 41 de mii de miliarde de euro in tehnologii smart city pana in 2020.

Tehnologiile implementate trebuie sa comunice intre ele, astfel incat datele sa poata fi folosite si analizate pe un singur grafic, usor si eficient.

Sapte modalitati de a reduce traficul cu tehnologii Smart City:

1. Semafoare sincronizate inteligent

Tehnologia V2I face ca semafoarele sa devina inteligente. De exemplu, in orasul Columbus, Ohio, senzorii de pe semafoare sesizeaza numarul de masini care se apropie de semafor si, in functie de acesta, se adapteaza in timp real.

2. Coridoare V2I inteligente

Tehnologia V2I poate fi folosita la semafoare, dar si la “drum intins” pentru a adresa problema congestiilor in trafic dar si a locurilor periculoase. Este cazul unei autostrazi majore din Wyoming, folosita masiv mai ales pentru transporturi de marfa, pe langa masini folosite de persoane fizice.

Astfel, folosind tehnologia V2I, statul a implementat un proiect pilot care transmite alerte de securitate sau meteo unor soferi voluntari in program. Pentru a face acest lucru, 75 de senzori sunt instalati pe autostrada care pot comunica intre ele si cu vehiculele aflate in miscare, transmitand alerte si date privind viteza de miscare/accidente/probleme ale carosabilului/accidente etc.

Oficialii se asteapta la o crestere a sigurantei calatorilor si chiar la economii substantiale. In Atlanta, pe o portiune a unei autostrazi inteligente, autoritatile estimeaza ca implementarea unui astfel de sistem va duce la o crestere medie a vitezei de mers cu 25% si o siguranta sporita.

3. Vehicule autonome

Desi vehiculele autonome nu vor duce la mai putine masini pe strazi, reducerea numarului de accidente (una dintre principalele cauze ale accidentelor auto este adormitul la volan) va duce la reducerea aglomerarilor.

Daca strazile vor incepe sa “gazduiasca” din ce in ce mai multe vehicule performante, inteligente, care sa accelereze si sa incetineasca automat, traficul va deveni mai cursiv, erorile umane fiind eliminate. Recentele incidente in care au fost implicate masini inteligente ar putea, insa, ridica un semn de intrebare in ceea ce privere adoptia acestor tehnologii in viitorul foarte apropiat.

4. Feedback in timp real al traficului

Un nou proiect din Kansas are in vedere implementarea unui program care arata nu doar unde se afla cu exactitate fiecare masina, in timp real, pe strazile principale, ci si in centrul orasului sau in parcari. Strazile sunt acoperite de Wi-Fi si chiar si luminile sunt operate automat prin senzori pentru a lumina mai mult sau mai putin puternic – un sistem similar de iluminare este implementat si in Alba Iulia.

5. Traficul pietonal

A adresa problema traficului masinilor este doar o parte a problemei, pietonii jucand un rol important in orase. In Las Vegas, de exemplu, orasul foloseste tehnologia V2I nu doar pentru a urmari traficul masinilor, ci si al pietonilor care traverseaza strazile – sau chiar cei care traverseaza neregulamentar, astfel incat orasul sa reruteze masinile, la nevoie, pe alte strazi.

Orasul poate de asemenea sa prelungeasca, la nevoie, culoarea verde a unui semafor pentru pietoni daca un numar foarte mare de oameni traverseaeza sau daca, de exemplu, un batran traverseaza mai incet.

6. Car sharing

Companiile de ride sharing precum Uber sau Taxify, prezente in Romania, duc la eliberarea traficului intrucat unii soferi renunta la a merge cu propria masina, in anumite momente, in favoarea acestor servicii.

Din pacate, desi aceste servicii sunt incurajate in SUA si alte tari civilizate, in Bucuresti primarul Gabriela Firea este pornita impotriva lor – deocamdata fara a reusi sa le blocheze.

7. Inlocuirea anumitor activitati ce necesita masini cu drone

Anumite probleme pot fi rezolvate cu drone, in loc de echipaj uman care s-ar deplasa cu masini. Tehnologia dronelor a devenit din ce in ce mai precisa si dezvoltata, pana in punctul in care incidente minore (incendiu de mic proportii) ar putea fi rezolvat cu dronele, nu cu masini enorme de pompieri. Un proiect din Los Angeles isi propune fix acest lucru.

Amazon are in plan, de asemenea, sa livreze coletele pe distante mici tot prin intermediul dronelor, lucru care ar duce, iarasi, la scaderea traficului

Alte solutii

Pe langa cele sapte solutii de mai sus, niciuna in practica in Bucuresti si prea putine dintre ele in anumite zone din tara (Alba Iulia sau Constanta, de exemplu, in viitor si in Piatra Neamt – n.r.), unele solutii mai futuriste sunt gandite. Una dintre ele include masini zburatoare (exista deja prototipuri in Dubai), in Stockholm plata dinamica si automata a fost introdusa pe anumite strazi, iar in Hong Kong, in anumite regiuni, au fost introduse autobuze mai agile si de mai mici dimensiuni care sa inlocuiasca pe cele mai mari si care ocupa mai mult spatiu.

Pe langa acestea, evident, multe “orase-model” au incurajat deplasarea cu alte vehicule, in speta bicicletele – Olanda, tarile nordice sau din Asia.

Care consideri ca ar fi solutiile pentru Bucuresti care ar trebui sa fie implementate cat mai rapid de Primaria Bucuresti? Te incurajam sa comentezi.