„De la 1 iulie, în măsura în care comercianții au semnul de cash back la intrare, ar trebui să ramburseze cash, la solicitarea clienților. Legea cash-back este aplicată de la 1 ianuarie 2017, doar componenta de cash-back se va aplica din iulie”, a subliniat George Anghel, Directorul Executiv al Asociației de Plăți Electronice din România APERO, în cadrul celei de-a V-a ediții a Conferinței ”Eu plătesc cu cardul”, organizată de publicația online www.bankingnews.ro.

„Când ne gândim la legea cash-back nu putem remarca lipsa efectelor în totalitate, din cauza neajunsurilor înregistrate în relația cu autoritățile. Efectele legii cash-back s-au oprit la finele lui 2017, deoarece există acel proiect în parlament care cere modificarea pragului de la 10.000 la 50.000 de euro, pentru comercianții care trebuie să accepte plata cu cardul. Am ajuns la faza actuală în care spunem că e bine că stă așa”, a subliniat George Anghel.

Mediul public și cel privat trebuie să fie pe picior de egalitate

Potrivit lui George Anghel, mediul public și cel privat nu sunt pe picior de egalitate în implementarea reglementărilor, ceea ce întârzie anumite progrese. „De exemplu, Poșta Română a fost exclusă total din sancțiunile GDPR. Probabil că același lucru se va întâmpla cu PSD2. Mediul public și cel privat trebuie să fie pe picior de egalitate în toate demersurile. Există tentația statului de a își crea propriile reguli. O altă minune care zace în parlament este un proiect care vizează procesarea datelor biometrice în platformele pe care le folosim. Date biometrice înseamnă fizice, fiziologice și compotementale, adică toate paternurile pe care le identificăm despre utilizator. Mediul privat nu va putea folosi aceste date. Nici dacă omul își dă consimțământul, nu va putea face acest lucru, ceea ce iarăsi este o problemă”, a spus George Anghel.

În esență, promotorii plăților electronice trebuie să fie mult mai aproape de deciziile din mediul public, pentru a elimina anumite blocaje. „Faptul că avem creșteri pe card ne lasă să respirăm, dar problemele industriei sunt însă acolo. Trebuie să fim foarte aproape de autoritățile statului, să schimbăm relația de până acum, pentru că dacă suntem unde suntem înseamnă că am greșit ceva în această relație”.

Mai multe opțiuni pentru plăți electronice

Promotorii plăților electronice trebuie să pună mai multe instrumente la dispoziția clienților, iar cardul nu mai trebuie să fie singurul element din zona plăților electronice. Spațiul online va crește prin prisma digitalizării, care este mult mai mult decât plata cu cardul în sine. Dacă operatorii de plăți vor reuși să facă din digitalizare un mod de viață, atunci vom vedea modificări, susține reprezentantul APERO.

Pe de altă parte, digitalizarea are două tăișuri. Pe de o parte, aceasta „va duce costurile operatorilor de plăți foarte jos, iar pe de altă parte va conduce la scăderea numărului de sucursale și al celor prezenți acolo. Toate acestea ne vor duce într-un amplu proces de transformare. Front office-ul va deveni back office, iar competențele digitale vor fi cele care vor face diferența”, a mai precizat George Anghel