La Tulcea a fost implementat un proiect pilot ce a avut ca scop obtinerea unor informatii legate de fluxurile de trafic rutier din zona centrala a orasului, in vederea realizarii unor proiecte pentru imbunatatirea conditiilor de trafic si reducerea poluarii si a zgomotului.

Proiectul pilot, implementat in perioada august octombrie 2017 de catre compania Silvia Sistems, a plecat de la o solicitare a administratiei publice locale de a ajuta la monitorizarea parametrilor de trafic auto si de mediu, prin care sa se obtina informatii utile pentru realizarea unor proiecte ulterioare de management de trafic si de reducere a poluarii associate.

Practic, proiectul pilot a implementat un model de sistem de monitorizare integrata a parametrilor statici si dinamici de trafic auto (numar total de masini, distributie pe categorii de marime, viteza medie in trafic, densitatea traficului pe fiecare sens) si mediu (compusi de azot, carbon si sulf, praf si particule, zgomot), conform clubitc.ro.

Prima utilizare a rezultatelor este un proiect cu fonduri europene ce are in vedere optimizarea traficului auto, in special cel destinat transportului public. Aceste proiecte vor avea influente benefice, pe termen lung, asupra imbunatatirii calitatii aerului si nu numai.

,,Pentru implementarea proiectului pilot am apelat la cativa producatori bine situati pe plan mondial, cu experienta si expertiza in acest domeniu. Este vorba de producatorul japonez Allied Telesis, pentru echipamente de networking si nu numai, acesta avand o experienta foarte interesanta in domeniul smart city. De asemenea, am lucrat cu producatorul suedez Axis, pentru camere video si cu compania City Log, parte din grupul Axis, pentru partea de aplicatie software utilizata la monitorizarea si masurarea parametrilor de trafic auto”, explica Dorin Berbescu, director general al Silva Sistems.

In esenta proiectul a constat in instalarea unor echipamente de supraveghere video a traficului si a unor senzori de masurare a calitatii aerului de exterior si transmiterea datelor la un dispecerat central. Datele video au fost prelucrate de aplicatia Citilog, iar rezultatele prelucrarii au fost concentrate intr-o baza de date unica, impreuna cu datele de mediu.

Astfel au fost obtinuti parametrii traficului auto in 3 zone, situate la distente de aproximativ 500 metri una de cealalta, pe o artera foarte circulata din municipiul Tulcea. Datele de trafic colectate au fost: numararul total al autovehiculelor, categoria pentru fiecare autovehicul, stabilita dupa marimea acestuia (autobuze, camioane, furgonete, autoturisme), gradul de ocupare al benzii, timpul mediu intre vehicule, estimarea vitezei medii si incidente in trafic.

Avantajele sunt multiple, datele sunt colectate si vizualizate in timp real, atat la sediul beneficiarului cat si in orice locatie, oriunde in lume, iar informatiile pot afisate ca statistici in timp pentru diferite intervale (ex. ultima ora, ultima zi, ultima saptamana) sau pentru orice perioada de timp definite de beneficiar. Mai mult, pot fi realizate notificari automate din partea sistemului, pentru cazuri de depasire a unor valori definite prin normative europene. Toate datele pot fi utilizate ca un model pentru un sistem de monitorizare integrata care sa acopere in viitor intregul municipiu Tulcea”, declara Dorin Berbescu.

Experienta de pana acum arata ca exista deschidere, dar trebuie depasite cel putin doua obstacole. Primul il reprezinta disponibilitatea resurselor financiare, deoarece utilizarea componentelor “smart” in gestionarea resurselor unei municipalitati si pentru imbunatatirea serviciilor pentru locuitori, implica o serie de costuri destul de mari. Atragerea de fonduri europene pentru depasirea acestui obstacol, poate fi o solutie viabila. Al doilea obstacol este necesitatea transferului de know-how catre municipalitati pentru o eficienta utilizare a acestor solutii, existand o lipsa acuta la nivelul municipalitatilor, mai ales in zona specialistilor in zona managementului si procesarii datelor.

Sursa: Wall Street