ARSCM lansează proiectul Satu Mare Smart City

0
1326

Ne bucurăm că Asociația Română pentru Smart City și Mobilitate alături de unii dintre cei mai importanți parteneri din industrie este parte activă în lansarea proiectului Satu Mare Smart City.

Descoperirile arheologice au scos la lumină faptul că în cadrul voievodatului condus de Menumorut, una dintre cetățile de apărare din secolul al X-lea a fost la Satu Mare – Castrum Zotmar. Astfel că, acum trei -patru decenii, orașul Satu Mare sărbătorea 1000 de ani de la atestarea documentară. Cel mai important document, cel care a marcat destinul populației transilvănene la începutul epocii moderne “Pacea din 1711” s-a semnat la Satu Mare. În 2021 se vor împlini 310 ani de la acel moment istoric de o importanță deosebită. De altfel, clădirea în care s-a semnat documentul stă mărturie. În prezent ea găzduiește sediul Muzeului de Artă al orașului Satu Mare.

Astăzi, Satu Mare este unul dintre cele mai interesante oraşe transilvane, un burg aflat în palma unei câmpii care începe sub munţii vulcanilor stinşi ai Oaşului şi se termină tocmai la Viena, metropolă aflată la aceeaşi distanţă ca şi Bucureştiul. Un oraş frumos ca şi oamenii săi care, sub clipocitul neostoit al Someşului, visează de o mie de ani, povestea unei lacrimi împletite cu un zâmbet.

Pentru noi, acest proiect reprezintă o dublă premieră – mai întâi este un proiect dezvoltat în plan local de o companie din România și prin acest lucru arătăm tuturor expertiza înaltă pe care o deținem în acest domeniu și secundar, dar la fel de important, Satu Mare Smart City este primul proiect din România care permite conectarea ulterioară a altor soluții și produse. Această abordare va duce la o integrare facilă și la o gestiune ușoară a comunității. Cunoaștem o multitudine de inițiative și proiecte aflate în diferite stadii de implementare dar nici unul care să integreze aceste soluții. Acest lucru va permite cetățenilor ca printr-o singură aplicație să beneficieze în timp de toate soluțiile unei comunități inteligente. Proiectul Satu Mare Smart City va atrage investiții importante în anii următori astfel încât ne dorim ca acest proiect să aibe un grad ridicat de replicabilitate și să fie asimilat de cât mai multe administrații locale în perioada următoare.

Asociația Română pentru Smart City și Mobilitate, fidelă dezideratului său de a fi parte activă în dezvoltarea comunităților creativ inteligente din  România devine astfel platforma prin care Satu Mare Smart City este lansat în cadrul Programului Național Caravana Smart City. Programul Caravana Smart City este organizat Sub Înaltul Patronaj al Ministerului Energiei.

Pentru a înțelege conceptul de dezvoltare al comunității dar și al proiectului Satu Mare Smart City, vă prezentăm interviul acordat de domnul KERESKÉNYI GÁBOR, Primarul Municipiului.

Kereskényi Gábor, Primarul Municipiului Satu Mare

Care sunt principalele obiective și planuri de investiții pe care le aveți în vedere pe termen scurt, mediu și lung ?

Anul 2017 s-a remarcat prin faptul că am reuşit implementarea unor proiecte care au avut ca principal scop recuperarea anilor de stagnare, prin demararea unor investiţii importante în multe domenii de activitate, cât şi eficientizarea serviciilor publice.

În viitorul apropiat ne dorim să investim sume considerabile în modernizarea și dezvoltarea infrastructurii rutiere, să accesăm cât mai multe fonduri europene pentru dezvoltarea mobilității urbane și reabilitarea zonei istorice centrale a municipiului Satu Mare. Au fost declarate eligibile proiecte în valoare de 27 de milioane de euro în cadrul Programului Operațional Regional, care vor asigura, pe termen mediu un orizont de dezvoltare pe care orașul îl așteaptă de ani de zile. Pe de altă parte, după ani de așteptare, proiectele mari ca al III-lea pod peste râul Someș și centura de ocolire au contractele de finanțare semnate.

Pentru anii următori ne propunem intensificarea ritmului de dezvoltare a municipiului Satu Mare, finalizarea unor investiţii importante care să înscrie municipiul Satu Mare pe lista orașelor dezvoltate din regiune. Concret, îmi doresc ca cetățenii să aibă un nivel de trai ridicat, orașul să aibă o infrastructură dezvoltată, să oferim cetățenilor servicii publice de calitate și posibilități de a petrece timpul liber, să ne bucurăm de un oraș curat, verde, un oraș în care este bine să trăiești și unde ți-ar place să te reîntorci.

Pe termen scurt, ne-am propus în pricipal să reabilităm cât mai multe tronsoane de drumuri, să creăm condiții decente de trai în cartierele din oraș și  să oferim cetățenilor servicii de înaltă calitate.

Care sunt realizările/principalele proiecte în care v-ați implicat de când ați preluat această funcție ?

Mi-am dorit să scot municipiul Satu Mare din impasul în care a intrat în urmă cu 2-3 ani şi să îi determinăm pe sătmăreni să se implice în proiectele pe care le-am implementat.

Permiteți-mi să folosesc o metaforă prin care să exemplific mai bine, orașul semăna mai mult cu o cetate aflată în paragină, locuitorii ei erau lipsiți de entuziasm, fiind mai degrabă resemnați cu soarta lor și cu faptul că sunt nevoiți să accepte situația pentru că nu au încotro. Astfel, am început cu ”renovarea cetății”: am demarat reabilitarea a mai mult de 40 de străzi, a zeci de kilometri de trotuare, iar creșele, grădinițele și școlile au fost modernizate. Pe lângă aceste reabilitări necesare, am avansat foarte mult în procesul de întocmire a proiectelor strategice: am elaborat strategiile de dezvoltare durabilă, de mobilitate, și cel mai important am depus  proiecte europene pentru dezvoltarea orașului. Cum am și spus, principalele fonduri vor fi alocate sunt pentru pietonizarea centrului istoric și a zonei centrale, crearea unei rețele de transport în comun ecologic, construirea rețelei extinse pentru pistele de biciclete și reamenajarea spațiilor degradate în oraș.

Care este viziunea Satu Mare 2020/2027?

Domeniile majore propuse pentru intervenții publice în cadrul strategiei de dezvoltare a municipiului Satu Mare au fost structurate sub forma a şase axe prioritare care adresează principalele direcții de dezvoltare a oraşului. Acestea sunt: îmbunătățirea accesibilității şi măsuri de stimulare a unei mobilități sustenabile, protecția mediului şi promovarea utilizării eficiente a resurselor inclusiv prin măsuri de creştere a eficienței energetice la nivel local, turism şi valorificarea patrimoniului cultural, inclusiv acțiuni pentru îmbunătățirea mediului urban, revitalizarea orașului, regenerarea și decontaminarea siturilor poluate, promovarea unui mediu socio-economic incluziv şi combaterea sărăciei, promovarea unor măsuri pentru creșterea competitivității IMM-urilor locale, respectiv o administrație publică eficientă, orientată către cetățeni şi mediul de afaceri.

Care sunt componentele/proiectele pe care le aveți în vedere pentru realizarea proiectului Satu Mare Smart City?

Trecerea la o societate informaţională şi la o economie bazată pe cunoaştere prin utilizarea tehnologiilor digitale şi a internetului contribuie la maximizarea beneficiilor pentru societate, creşterea productivităţii și competitivităţii şi a numărului locurilor de muncă. Astfel, am considerat că implementarea acestui proiect trebuie să se bazeze pe trei componente majore:  sistemul intern de management al documentelor, aplicația mobilă și pagina web, toate trei fiind compatibile și interconectate. Următorul component important de management digital pe care îl vom dezvolta se va referi la implementarea unei rețele a senzorilor prin care vom eficientiza serviciile publice: transportul în comun, siguranța publică, precum și alte provocări în domeniul digitalizării.

Pe termen mediu, ne dorim implementarea unor proiecte care vizează interacțiunea administrației locale cu cetățeanul, într-un mod eficient, simplu și accesibil, inclusiv de pe telefonul mobil. Astfel, în cadrul proiectului Satu Mare – Smart City am dezvoltat o platformă eficientă, în care se pot integra toate celelalte soluții software și produse Smart City, toate fiind disponibile pe bază de cloud. După lansarea platformei în iulie 2018, vom începe integrarea altor aplicații și sisteme în platforma noastră de smart city.

Vom folosi principalul avantaj al sistemului: compatibilitatea cu alte aplicații și software, vom putea integra orice aplicație eficientă. Astfel, cetățenii vor avea la îndemână soluții inteligente, se vor crea interacțiuni inteligente între cetățean și administrație: sesizări, programări și urmăriri documente de pe telefon, transferuri financiare direct de pe mobil precum și alte servicii digitale.

Care ar fi primii pași de făcut pentru trecerea orașului către unul inteligent și care au fost etapele parcurse?

Marile minusuri se găsesc în sfera administrației publice, unde nu există suportul necesar cunoașterii stadiului și evoluției proceselor economico-sociale, sistemele informatice sunt rudimentare, necorelate între ele și inaccesibile utilizatorilor externi, iar personalul este într-o măsură insuficientă familiarizat cu calculatorul.

Pentru a face față provocărilor pe care le-am întâmpinat, în faza de pregătire, am reconfigurat sistemul de comunicare internă a Primăriei, am optat pentru sistemul GSuite, sistem de comunicare bazat pe cloud, incluzând Gmail, Docs, Sheets, folosim calendare comune, hărți interactive și toate serviciile oferite de platfoma Google. Însă, cel mai important pas pe care îl vom face va fi implementarea acestui ”univers smart” cu cele trei componente: sistem de management intern și de documente, dezvoltat de Smart Tech Alliance, respectiv lansarea aplicației mobile și a paginii web de servcii online dezvoltat de Essential Technologies, sistem care are în acest moment are cel mai mare potențial de dezvoltare și integrare de soluții smart city din România.

Pe ce bază pot să afirm acest lucru? În primă fază s-a făcut un studiu, respectiv s-a analizat ce au implementat celelalte orașe din România, unde excelează și care sunt punctele vulnerabile ale sistemelor existente, din punctul de vedere al cetățeanului și al administrației publice locale. Pe baza acestei analize, am optat pentru o platformă pe care vom putea adăuga noi elemente, și astfel vom evita situația în care cetățeanul are pe ecranul telefonului mai multe aplicații de oraș, dar niciuna nu poate să nu-i ofere soluții complete. Acesta este primul pas real pentru transformarea orasului într-unul smart. În loc de soluții individuale, aplicații și servicii separate, noi am ales să lucrăm pe o singură platformă ca soluție integrată.

Un alt pas important în implementarea proiectului Smart City îl constituie introducerea unei e-administrații reale: față de celelalte aplicații mobile unde utilizatorul intră printr-un cont de facebook sau e-mail, sistemul nostru oferă interacțiune reală între cetățean și administrație, simplu, doar prin înregistrarea pe baza CNP-ului. Sistemul propus de validare este sigur și ușor de folosit, iar cetățeanul va avea acces la toate serviciile orașului printr-un  singur cont: depunere cereri, sesizări, documente, plăți impozite, facturi, amenzi.

Sistemul bazat pe trei piloni (management intern, app și web) va oferi administrației o platfomă de lucru coerentă, va simplifica operațiunile, iar pe termen mediu se vor integra toate soluțiile și  programele disponibile acum offline.

Următorii pași pe care i-am parcurs au fost: crearea sistemului de management integrat în care să se oglindească organigrama și transferul de documente precum și procedurile realizate de administrația locală în diverse domenii de activitate. În acest moment pregătim lansarea proiectului nostru Satu Mare Smart City.

Cum vedeți conceptul de oraș inteligent într-un orizont de timp mai mare(10-15 ani?)

Promovarea investițiilor în echipamente IT și a utilizării acestora de către cetățeni contribuie la trecerea spre o economie bazată pe cunoaștere și la crearea unei societăți informaționale. În această direcție ar trebui efectuate investiții, astfel că într-un orizont de timp mai mare, administrațiile locale ar trebui să ofere cetățenilor aplicații de tipul e-guvernare pentru a facilita accesul rapid la informațiile de interes public și a crește gradul de implicare activă a cetățenilor în procesul de luare a deciziilor, de dezvoltare a serviciilor publice urbane și de exploatare a potențialului tehnologiilor informatice pentru optimizarea serviciilor pentru cetățeni și IMM-uri. Ca să exemplific, peste 10 ani, faptul că telefonul sau ceasul smart te va notifica despre faptul că autobuzul pe care îl aștepți are 23 de locuri libere și că în 5 minute va ajunge în stație, va reprezenta o normalitate.

Care sunt prioritățile cetățenilor din Satu Mare?

Municipiul Satu Mare se regăseşte, asemeni altor oraşe din România, în situaţia de a-şi defini propria viziune şi de a-şi stabili direcţiile de dezvoltare pentru conturarea unei identităţi unice în condiţiile unei concurenţe regionale europene tot mai ridicate pentru atragere de investiţii și menţinerea capitalului uman. Astăzi, oraşul se confruntă cu o serie de probleme de natură economică, socială, de mediu sau care ţin de urbanism și infrastructură. Așa cum am mai spus, prioritățile sunt legate mobilitatea urbană, protecția mediului şi promovarea utilizării eficiente a resurselor inclusiv prin măsuri de creştere a eficienței energetice la nivel local, turism şi valorificarea patrimoniului cultural, revitalizarea orașului, promovarea unui mediu socio-economic incluziv şi combaterea sărăciei, promovarea unor măsuri pentru creșterea competitivității IMM-urilor locale, respectiv o administrație publică eficientă, orientată către cetățeni şi mediul de afaceri. De asemenea, ne propunem și să îi determinăm pe tineri plecați din oraș să se reîntoarcă în oraș sau să rămână să studieze la universitățile din oraș.

Care sunt cele mai importante puncte forte pe care le are municipiul Satu Mare, raportat la alte orașe ale României?

Printre punctele tari ale municipiului Satu Mare doresc să amintesc următoarele: topografie plană, posibilităţi egale de extindere în toate direcţiile, coridorul Someşului, cu potenţial de dezvoltare spaţială la nivel urban și metropolitan/regional, zone cu valoare urbanistică, arhitecturală, culturală şi istorică, apropierea de puncte de trecere a frontierei cu trafic sporit de mărfuri, aeroportul internaţional, existența pe teritoriul municipiului Satu Mare a resurselor de ape hipertermale, oraşul oferă locuri de muncă pentru 65% dintre angajaţii judeţului, multiculturalitatea oraşului, existenţa unor societăţi mari, cu capital mixt şi cu potenţial economic mare.

Care sunt cuvintele cheie care vă definesc?

Aș putea să spun că mă ghidez după niște principii în care cred și de care țin cont înainte de a lua orice decizie sau înainte de a demara un proiect: pasivitatea înseamnă pierderea simțului realității, indiferența este dușmanul oricărui proiect, iar lipsa de curaj pentru a face anumite sacrificii conduce la plafonare.

Ce este mai important pentru succesul unui oraș: echipa, viziunea sau strategia?

În ordine: viziunea, pe care vom îndeplini printr-o strategie, împreună cu o echipă 🙂